15 november 2007

Värkläget

Det är väldigt upp och ned.

Nu har det tillkommit en värk i musklerna på ryggens vänstra sida. Det går ju nervtrådar från nivåerna C6-C8 som löper ut från ryggraden och via ett s.k. nervnystan (blexus brachialis) ut mot sidorna (lateralt) och s.k. innerverar muskler på ryggen (t. ex.: n thoracodorsal -> m latissimus dorsi) .

Det är inge kul, det är berg-och-dalbane-livet.

Skönt att man har sina smärstsyskon.

Håller på och skriver en text om hur man kan bli bemött av läkare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bille skriver
jobbigt när verken tar över i våra liv.läste att du slutade med din medicin" 12.nov." du tror inte att du behöver öka ut den igen,eftersom verken återkom/blivit värre.själv äter jag neurontin sedan två år tillbaka,(för nervverk)utöver morfinpumpen, har liksom du "experimenterat" med att sluta/minska intaget av tabb.
min sjukgymnast använder sej av värme tns och akupunktur,vilket lindra iaf ett tag,undra om det kunne hjälpa dej med,fråga kostar ju inget.

Nisse sa...

Billie:
Hej! Jo, jag kommer nog att börja med en lite stående daglig dos. Jojjo-livet är inget att trakta efter. Och går det nu att undvika så...

Specifik värmebehandling, mer punktmässigt, antar jag att du menar då. Jo, jag har prövat det - på mig lindrar det under tiden och ett par timmar till sedan blir det sju resor värre. Däremot funkar bastu bättre.

TNS (Transcutan NervStimulering). På mig har det likande effekt som värmebehandling, kortvarig effekt och sedan blir det tydligt värre.

Min teori om vad det kan bero på är att kroppens reaktioner inte alltid är idiotiska. En muskelspänning kan faktsik skydda kroppen mot värre smärta någon annan stans och tar man då bort det "skyddet" som i sig kan göra ont, så kan det faktikst börja göra etter värre ont nåpon annan stans.

Akupunktur. Funkade ungefär på samma sätt som värme & TNS. Men var kanske något bättre. I alla fall funkade det bra under året 2004. Men nu när jag prövade det i år 2007 så höll jag på att flyga i taket. Tydligen är nervsystemet på min vänstra sida överretat på något vis (fastän jag blir svagare?). Det gjorde så ont så det gick bara inte.

Så nu håller jag på att klura på om massage kanske skulle kunna vara något. Ett mellanting mellan klassisk massage och taktil (beröring) massage. Försöker hitta en slags massagematta som faktiskt masserar och inte bara vibrerar (en sådan har jag). Det finns ju fåtöjer men de priserna börjar ju på 13000 SEK.

Sköt om dig!