22 november 2007

Torsdag 22 nov 2007

Har fått en idé om att jag inte ska ta läkemedel för att klara jobbet. Så de dagar jag jobbar tar jag inget på morgonen. Funkar faktiskt relativt bra. Tills jag kommer hem.

Efter lunch så blir det stört i säng. Liksom inget att välja på. Och där ligger jag mer eller mindre helt borta i 2-4 timmar. Sedan kravlar jag mig upp, samlar kraft. Tar en dos läkemedel (f.n. 400mg Brufen och 250mg Paraflex) och sedan sitter jag och väntar på att de ska verka. Så jag kan börja röra på mig igen.

Fick en annan idé. Jag är ju f.d. lärare i psykiatri, utbildad pedagog och sjuksköterska. Så jag skickade ett erbjudande till Högskolan Väst om att jag kunde komma och berätta (föreläsa) för deras adepter (inom hälso- och omvårdnadsprogrammen) om hur det är att ha ryggproblem och då specifikt Cervikal Spinal Stenso samt hur det är att vara långtidssjukskriven.

Vi får se om de nappar? Jag tar ju inget betalt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dumma är dom om dom inte nappar, men det kan ju vara att det inte finns nån kod för sånt frivilligt gratis arbete. Det med kod kom från vår försäkringskassa varifrån man nog kan bli beviljad ridterapi (dyrt) men inte vattengymnastik/terapi (billigare) för det finns ingen kod för sånt. Det är väl en enkel förklaring att inte behöva tänka till nåt själv och vara lite mänsklig.

Kristina Birkesten sa...

Klarar du jobbet sämre om du tar medicin? Låter som ett högt pris för dig att betala men bara du vet ju om det är värt det.
Så säger jag antagligen för att jag själv har mycket svårt att stå ut med för mycket smärta..
Ditt erbjudande till Högskolan är utomordentligt bra! Dom nappar, annars är det allvarligt fel..Det är det bästa att lära sig av,någon med kunskap och erfarenhet. Och du har mycket av båda.
Kramar!

Nisse sa...

Gunveig:
(Du ska ju fylla i länk till din ryggblogg! Kom vi inte överens om det?)

Men det kan också vara så att det hör av sig massor med människor som vill komma och berätta - vem vet? (Det gjorde det inte när jag jobbade inom skolan.)

Koder... ja tänk vad de kan hitta på. Har faktiskt inte en aning om huruvida vi har något kodsystem inom vår FK. Att de har hemligheter, det vet vi. Vi vet också att de har hemligheter som de själva inte ens känner till, eller hur var det nu...?
Kramar!

Kristina:
Nej jag klarar inte jobbet sämre om jag tar medicin. Jag håller på att testa när på dygnet det är mest optimalt att ta en så låg dos som möjligt. Jag försöker klara mig på en dos.

För mig funkar det så att jag har ett par tre timmar på morgonen då jag är ganska OK. Då är det ju lite dumt att ta medicin, kan man ju tycka.

Och så jobbar jag då mina 3tmmar och 20 minuter och är helt slut.

Jag försöker nu klura ut om det trots allt är bättre att ta medicinerna på morgonen, i alla fall. Då kanske det inte tar så styggt på kroppen i ansträgning. Som det tycks göra nu. När jag tar medicinen först när jag kommer hem.

Sedan lurar jag ju också på hur mycket stryk ska kroppen ta, för att kunna jobba?
Kramar!